Jag har provat många olika träningsformer och funnit de flesta riktigt roliga, utmanande eller åtminstone helt ok. Då jag började i Lycksele på skidgymnasiet, hade jag oturen nog att bli skadad första terminen. Det visade vara sig en sko som orsakade mina problem men det kunde vi inte lista ut från början. Så operation var på tal men först se till att hålla igång och eventuellt hitta orsaken till bekymret. Denna skada fick mig att se över alternativa träningsformer. Provade mig fram och det som visade sig vara mest effektivit var simning…

Men ge mig styrka. Detta höll på att knäcka mig totalt. Vad är simmare gjorda av för mentalitet!? Fram och tillbaka, fram och tillbaka, tillbaka och fram. Hej kakel och Se där en trampolin. Fram och tillbaka. Denna träning gjorde jag fem dagar i veckan, blandat med annan träning de dagarna, plus helt annat de övriga två, i fem månader. Det kändes som fem år.

Till slut fann vi problemet, skateskon var fel sydd och jag som bara tilläts åka skate pga. inflammerad hälsena, gjorde saken värre varje pass på rullskidor. Jag fick en annan sko och när jag äntligen fick börja åka skidor på riktigt och tävla igen, i slutet av säsongen, presterade jag mycket bättre än någonsin tidigare. Simning är en träningsform som ger en fantastisk allround träning både för flås och muskler. Med andra ord toppen för kroppen men för knoppen? Ja, den mentala träningen är i detta fall inte att förringa, det vill jag lova. Klarade jag av denna träning psykiskt så klarar jag all.

Jag, för min del, vet att om jag var tvungen att simma fem dagar i veckan, någonsin igen, skulle jag vilja ha en guldfisks minne: Åh, vilket fint kakel, det har jag inte sett förr! Se där en trampolin! Åh, vilket fint kakel! Men! En trampolin!

dscn0282.jpg

Min vän har verkligen förstått hur man ska göra i vattnet. Inte ett kakel så långt ögat kan nå. Simma lugnt!


22 nov 2012

Comments powered by Disqus